Top 10 Universiti Tertua di Dunia

Perkataan universiti berasal daripada Latin universiti magistrorum et scholarium, secara umumnya bermaksud "komuniti guru dan ulama". Istilah ini dicipta oleh Universiti Bologna Itali yang dengan tarikh penubuhannya pada 1088 sekali gus dianggap universiti pertama di dunia. Senarai berikut merupakan sepuluh universiti tertua di dunia beserta sejarah ringkas.

Berikut adalah senarai Top 10 universiti tertua di dunia yang masih meneruskan operasi sehingga ke hari ini.

10. Universiti Valladolid (Valladolid , Sepanyol, Ditubuhkan pada tahun 1241)


Universiti Valladolid merupakan sebuah universiti awam di bandar Valladolid di wilayah Valladolid dalam wilayah autonomi Castile - Leon, Sepanyol. Universiti itu kini mempunyai 31.780 pelajar sarjana muda dan lebih daripada 2,000 orang guru.

Di kedudukan ke-10 di kalangan universiti tertua di dunia , Universiti Valladolid ( UVA ) merupakan sebuah universiti awam Sepanyol ditubuhkan pada 1241 sebagai penyingkiran kajian di Universiti Palencia, diasaskan oleh Alfonso VIII dari Castille , antara 1208 dan 1212. Beliau adalah pada masa ini bertanggungjawab untuk mengajar pendidikan tinggi di tujuh kampus di empat bandar Castile dan Leon iaitu Valladolid , Palencia , Soria dan Segovia .

9. Universiti Siena (Siena , Itali , Ditubuhkan pada tahun 1240)


Universiti Siena di Siena, Tuscany adalah salah satu universiti tertua dan pertama dibiayai awam di Itali. Pada asalnya dipanggil Studium Senese, Universiti Siena ditubuhkan pada 1240. Universiti mempunyai kira-kira 20,000 pelajar pada tahun 2006 hampir separuh daripada jumlah penduduk Siena ini kira-kira 54,000. Hari ini, Universiti Siena terkenal dengan Sekolah iaitu Undang-undang dan Perubatan .

Pada asalnya dipanggil Studium Senese , diasaskan oleh Komun Siena dalam 1240. Dalam 1321 , studium itu mampu menarik minat pelajar disebabkan oleh penghijrahan beramai-ramai dari Universiti berprestij jiran Bologna. Ditutup sementara pada 1808-1815 apabila tentera Napoleon diduduki Tuscany. Pada 7 November 1990 universiti ini telah menyambut ulang tahun-nya yang ke 750.

8. Universiti Toulouse (Toulouse, Perancis , Ditubuhkan pada tahun 1229)


The Universiti Toulouse ialah sebuah konsortium universiti Perancis , Grandes écoles dan institusi-institusi pengajian tinggi dan penyelidikan , dinamakan selepas salah satu universiti yang terawal ditubuhkan di Eropah pada 1229 , dan termasuk universiti pengganti kepada universiti yang lebih awal. Artikel ini menerangkan institusi yang telah dipanggil " Université de Toulouse " .

Pembentukan Universiti Toulouse telah dikenakan ke atas Count Raymond VII sebagai sebahagian daripada Perjanjian Paris pada 1229 berakhir perang salib terhadap kumpulan Albigensian. Kerana beliau disyaki turut merasakan dengan bidaah , Raymond VII terpaksa membiayai ajaran teologi. Bishop Foulques de Toulouse adalah antara pengasas Universiti. Antara pensyarah pertama ialah: Jean de Garlande, Roland dari Cremona . Fakulti lain ( undang-undang , perubatan ) telah ditambah kemudiannya.

7. Universiti Naples Federico II (Naples , Itali , Ditubuhkan pada tahun 1224)



Universiti Naples Federico II adalah sebuah universiti yang terletak di Naples , Itali . Ia telah ditubuhkan pada 1224 dan dibahagikan kepada 13 fakulti. Ia merupakan universiti negeri yang tertua di dunia dan salah satu yang tertua institusi akademik dalam operasi yang berterusan. Universiti ini dinamakan sempena pengasasnya Frederick II.

Universiti Naples Federico II diasaskan oleh maharaja Empayar Rom Suci Frederick II pada 5 Jun 1224. Ia adalah lembaga negara yang disokong yang paling kuno pendidikan tinggi dan penyelidikan di dunia. Salah seorang pelajar yang paling terkenal di universiti ini adalah ahli teologi Katolik Rom dan ahli falsafah Thomas Aquinas.

6. Universiti Padua (Padua , Itali , Ditubuhkan pada tahun 1222)



Universiti Padua ( Itali Università degli Studi di Padova, UNIPD ) adalah sebuah universiti terulung di Itali yang terletak di kota Padua , Itali . Universiti Padua ditubuhkan pada 1222 sebagai sebuah sekolah undang-undang dan merupakan salah sebuah universiti yang paling menonjol pada awal Eropah moden . Ia adalah antara universiti terawal di dunia dan yang kedua tertua di Itali. Sehingga 2010 universiti yang mempunyai kira-kira 65,000 pelajar.

Universiti ini secara konvensional dikatakan telah ditubuhkan pada 1222 ( yang sepadan dengan kali pertama apabila Universiti disebutkan dalam dokumen sejarah yang sedia ada , oleh itu ia adalah agak pasti lebih tua ) apabila kumpulan besar pelajar dan profesor meninggalkan Universiti Bologna mencari kebebasan lebih akademik ( 'Libertas scholastica' ). Subjek pertama yang diajar adalah undang-undang dan teologi

5. Universiti Salamanca (Salamanca , Sepanyol , Ditubuhkan pada tahun 1218)


Universiti Salamanca adalah sebuah institusi pendidikan tinggi Sepanyol , yang terletak di bandar Salamanca , barat Madrid, di komuniti autonomi Castilla dan León . Ia telah ditubuhkan pada 1134 dan diberikan piagam Diraja yayasan oleh Raja Alfonso IX dalam 1218. Ia merupakan universiti tertua ditubuhkan di Sepanyol dan universiti ketiga tertua Eropah dalam operasi berterusan . Ia merupakan institusi Eropah yang pertama menerima gelaran rasmi "Universiti" seperti ; ia telah diberikan oleh Raja Alfonso X pada 1254 dan diiktiraf oleh Paus Alexander IV pada 1255.

Ia merupakan universiti tertua yang beroperasi di Sepanyol. Walaupun ada rekod-rekod Universiti memberikan darjah bertahun-tahun sebelum ( James Trager ini Kronologi Rakyat menetapkan tarikh penubuhan pada tahun 1134 ), ia hanya menerima carta Diraja yayasan sebagai "estudio Agung" dalam 1218, menjadikannya mungkin universiti keempat atau ketiga tertua Eropah dalam operasi berterusan

4. Universiti Cambridge (Cambridge , England , Ditubuhkan pada tahun 1209)



Universiti Cambridge merupakan sebuah universiti penyelidikan awam yang terletak di Cambridge , United Kingdom. Ia merupakan universiti kedua tertua di dunia berbahasa Inggeris ( selepas Universiti Oxford ), dan yang paling tua ketujuh di dunia. Dalam selepas nominals nama universiti itu disingkatkan sebagai Cantab, bentuk yang dipendekkan daripada Cantabrigiensis ( kata sifat yang diperolehi dari Cantabrigia, bentuk Latin Cambridge ).

Universiti ini berkembang daripada sebuah persatuan ulama Cambridge yang telah ditubuhkan pada tahun 1209, rekod awal mencadangkan , oleh ulama meninggalkan Oxford selepas pertikaian dengan penduduk bandar. Kedua-dua "universiti purba" mempunyai banyak ciri-ciri yang sama dan sering bersama dirujuk sebagai Oxbridge. Selain persatuan kebudayaan dan praktikal sebagai sebahagian bersejarah masyarakat British, mereka mempunyai sejarah yang panjang dalam persaingan antara satu sama lain.

3. Universiti Oxford (Oxford , England , Ditubuhkan pada tahun 1167)



Tuntutan untuk menjadi universiti yang tertua di dunia, cuma tidak ada tarikh yang jelas terbinnya Oxford University, tetapi pengajaran  telah wujud di Oxford dalam bentuk tertentu sekitar 1096 dan berkembang pesat dari 1167, apabila Henry II melarang pelajar Inggeris daripada menghadiri Universiti Paris. Pengajaran digantung pada tahun 1209 (kerana pelaksanaan bandar dua ulama) dan 1355 ( disebabkan oleh rusuhan St Scholastica ), tetapi operasi di teruskan semasa Perang Saudara Inggeris ( 1642-1651 ) - Universiti adalah Royalist. All Souls College dan Kolej Universiti telah berulang kali mendakwa bahawa mereka memiliki dokumen yang membuktikan bahawa pengajaran di Oxford bermula pada tahun 825, tetapi dokumen-dokumen ini tidak pernah di dedahkan kepada awam.

2. Universiti Paris (Paris, Perancis , Ditubuhkan pada tahun 1150)



Ia telah ditubuhkan pada pertengahan abad ke-12, dan diiktiraf secara rasmi sebagai sebuah universiti yang mungkin antara 1160 dan 1170 (atau mungkin seawal 1150 ). Selepas banyak perubahan di lakukan, termasuk penggantungan abad (1793-1896), ia tidak lagi wujud seperti pada tahun 1970 dan 13 universiti berautonomi (University of Paris I- XIII ) diciptakan daripadanya. Universiti ini sering dirujuk sebagai Sorbonne atau La Sorbonne selepas institusi perguruan tinggi ( kolej de Sorbonne ) diasaskan kira-kira 1257 oleh Robert de Sorbon. Malah universiti ini seperti lebih tua. Terdiri daripada 13 universiti, 4 pertama mempunyai kehadiran di Sorbonne bangunan bersejarah , dan tiga termasuk " Sorbonne " dalam nama-nama mereka.

1. Universiti Bologna (Bologna , Itali , Ditubuhkan pada tahun 1088)



Universiti pertama dalam erti kata yang lebih tinggi - pembelajaran, ijazah - pemberian institut, perkataan universiti telah dicipta pada asasnya. Pada bahagian atas senarai sepuluh universiti tertua di dunia yang beroperasi secara berterusan.

The Alma Mater Studiorum - Universiti Bologna adalah sebuah universiti yang terletak di Bologna , Itali ditubuhkan pada 1088. Pada tahun 2000 moto Universiti adalah Alma mater studiorum ( Bahasa Latin "ibu berkhasiat kajian") Universiti ini mempunyai kira-kira 100,000 pelajar di 23 buah sekolah. Ia mempunyai pusat-pusat cawangan di Imola , Ravenna , Forli , Cesena dan Rimini dan pusat cawangan di luar negara di Buenos Aires . Selain itu, ia mempunyai sebuah sekolah kecemerlangan bernama Collegio Superiore di Bologna.

0 Response to "Top 10 Universiti Tertua di Dunia"

Post a Comment